« powrót
Autorski program profilaktyczny z zakresu zapobiegania narkomanii i problemom narkotykowym
"Przeciw" Program "Przeciw" jest strukturą profilaktyczną z zakresu zapobiegania narkomanii, przeznaczoną dla młodzieży w wieku od 14-16 lat, a z niewielkimi modyfikacjami może być również stosowany w pracy z młodzieżą starszą (17- a nawet 18-letnią). Odbiorcami programu będą więc głównie uczniowie gimnazjów, ewentualnie szkół pogimnazjalnych oraz rodzice tych uczniów.
Program jest użyteczny w pracy z dziećmi z tzw. grup podwyższonego ryzyka, ale także nadaje się do pracy z cała klasą. Można go realizować wszędzie tam, gdzie możliwy jest kontakt zarówno z młodzieżą, jak i rodzicami. Dopuszcza się pracę z samą młodzieżą, ale wtedy przydatność programu zmniejsza się.
Podczas konstrukcji programu przyjęto następujące założenia:
Ostatecznie do programu "udało się przemycić" przynajmniej trzy z najskuteczniejszych strategii profilaktycznych: wiedza o konsekwencjach sięgania po narkotyki, osobiste postanowienia związane z trzeźwym i wolnym od narkotyków stylem życia, wskazanie na obecność wśród młodzieży zdrowych przekonań dotyczących narkotyków. W odniesieniu do pracy z dziećmi z grup podwyższonego ryzyka zastosowano ponadto strategię uczenia podejmowania racjonalnych i dobrych decyzji. Wykorzystano wiedzę na temat znaczenia czynników chroniących młodych ludzi przed sięganiem i konsekwencjami sięgania po substancje psychoaktywne, próbując włączyć rodziców w oddziaływania profilaktyczne.
W obecnej wersji program zawiera propozycje na około 7-8 godzin zajęć z młodzieżą oraz jedno 2-godzinne lub dwa 1-godzinne spotkania z rodzicami.
W programie wykorzystywane są aktywne metody pracy; częstą pomocą jest przekaz audiowizualny.
Program nie wymaga do realizacji kosztownych materiałów pomocniczych. Jest tak przygotowany, że umożliwia pewną swobodę organizacyjną- może być realizowany po jednej godzinie, w cyklach dwugodzinnych lub zmiennych. Projekt ma charakter autorski, jednak wykorzystuje pomysły obecne we wcześniejszych propozycjach profilaktycznych- głównie w programach "Noe", "Debata" i "Odlot".
Jeden realizator pracuje z jedną klasą i grupą rodziców.
Tematy zajęć z młodzieżą:
Cele zajęć z młodzieżą:
Cele te będą realizowane poprzez:
ZAJĘCIA Z RODZICAMI Zajęcia z rodzicami stanowią bardzo ważny element oddziaływań profilaktycznych. w przygotowanie, zorganizowanie oraz przeprowadzenie spotkania z rodzicami należy włożyć więc szczególnie dużo trudu. Proponuję, aby zajęcia z rodzicami rozpocząć (1 spotkanie) lub realizować równolegle z uruchomieniem zajęć dla młodzieży. Drugie spotkanie odbywa się po zakończeniu programu dla dzieci.
Spotkanie dla rodziców ma podobnie jak program dla młodzieży, formę warsztatową. Z daną grupą rodziców pracuje ten sam realizator, który prowadzi zajęcia z młodzieżą.
Podstawowym celem zajęć jest włączenie rodziców w system oddziaływań profilaktycznych.
Cel ten ma być osiągnięty poprzez:
Autorski program profilaktyczny z zakresu zapobiegania narkomanii i problemom narkotykowym
"Przeciw" Program "Przeciw" jest strukturą profilaktyczną z zakresu zapobiegania narkomanii, przeznaczoną dla młodzieży w wieku od 14-16 lat, a z niewielkimi modyfikacjami może być również stosowany w pracy z młodzieżą starszą (17- a nawet 18-letnią). Odbiorcami programu będą więc głównie uczniowie gimnazjów, ewentualnie szkół pogimnazjalnych oraz rodzice tych uczniów.
Program jest użyteczny w pracy z dziećmi z tzw. grup podwyższonego ryzyka, ale także nadaje się do pracy z cała klasą. Można go realizować wszędzie tam, gdzie możliwy jest kontakt zarówno z młodzieżą, jak i rodzicami. Dopuszcza się pracę z samą młodzieżą, ale wtedy przydatność programu zmniejsza się.
Podczas konstrukcji programu przyjęto następujące założenia:
- winien on wykorzystywać najskuteczniejsze strategie profilaktyczne,
- musi zawierać propozycje aktywizujące i włączające do pracy rodziców,
- struktura programu powinna umożliwiać łatwe dostosowanie do konkretnych warunków organizacyjnych,
- program powinien być wyposażony w proste miary ewaluacyjne.
Ostatecznie do programu "udało się przemycić" przynajmniej trzy z najskuteczniejszych strategii profilaktycznych: wiedza o konsekwencjach sięgania po narkotyki, osobiste postanowienia związane z trzeźwym i wolnym od narkotyków stylem życia, wskazanie na obecność wśród młodzieży zdrowych przekonań dotyczących narkotyków. W odniesieniu do pracy z dziećmi z grup podwyższonego ryzyka zastosowano ponadto strategię uczenia podejmowania racjonalnych i dobrych decyzji. Wykorzystano wiedzę na temat znaczenia czynników chroniących młodych ludzi przed sięganiem i konsekwencjami sięgania po substancje psychoaktywne, próbując włączyć rodziców w oddziaływania profilaktyczne.
W obecnej wersji program zawiera propozycje na około 7-8 godzin zajęć z młodzieżą oraz jedno 2-godzinne lub dwa 1-godzinne spotkania z rodzicami.
W programie wykorzystywane są aktywne metody pracy; częstą pomocą jest przekaz audiowizualny.
Program nie wymaga do realizacji kosztownych materiałów pomocniczych. Jest tak przygotowany, że umożliwia pewną swobodę organizacyjną- może być realizowany po jednej godzinie, w cyklach dwugodzinnych lub zmiennych. Projekt ma charakter autorski, jednak wykorzystuje pomysły obecne we wcześniejszych propozycjach profilaktycznych- głównie w programach "Noe", "Debata" i "Odlot".
Jeden realizator pracuje z jedną klasą i grupą rodziców.
Tematy zajęć z młodzieżą:
- Fakty i mity na temat narkotyków.
- Substancje zmieniające świadomość.
- Substancje psychoaktywne - nasze postawy.
- Czym jest uzależnienie (2 godz.)
- Rynek narkotykowy (2 godz.)
- Alkohol i narkotyki - ważne decyzje.
Cele zajęć z młodzieżą:
- zmiana sposobów myślenia młodzieży odnoszących narkotyków i leków zmieniających świadomość,
- utrwalenie zachowań abstynenckich oraz opóźnienie wieku ewentualnej inicjacji (w przypadku młodzieży nie używającej narkotyków),
- ograniczenie lub zaprzestanie używania narkotyków przez młodzież sięgającą po narkotyki.
Cele te będą realizowane poprzez:
- obalenie niebezpiecznych stereotypów dotyczących narkotyków,
- zapoznanie młodzieży z rzetelną wiedzą na temat substancji psychoaktywnych,
- przekazanie wiedzy o środkach uzależniających, sposobach ich działania, bezpośrednich zagrożeniach związanych z sięganiem po te substancje,
- zapoznanie uczniów z ich faktycznymi przekonaniami normatywnymi związanymi z korzystaniem z substancji odurzających,
- wskazanie na realną możliwość i skutki uzależnienia się od narkotyków i zagrożenia związane z handlem narkotykami,
- zapoznanie uczniów z funkcjonowaniem rynku narkotykowego oraz sposobami działania dealerów,
- uświadomienie znaczenia własnych decyzji,
- wskazanie na szczególne niebezpieczeństwo sięgania po substancje zmieniające świadomość przez dzieci z tzw. grup ryzyka,
- zachęcanie do podjęcia osobistych postanowień związanych z życiem wolnym od narkotyków.
ZAJĘCIA Z RODZICAMI Zajęcia z rodzicami stanowią bardzo ważny element oddziaływań profilaktycznych. w przygotowanie, zorganizowanie oraz przeprowadzenie spotkania z rodzicami należy włożyć więc szczególnie dużo trudu. Proponuję, aby zajęcia z rodzicami rozpocząć (1 spotkanie) lub realizować równolegle z uruchomieniem zajęć dla młodzieży. Drugie spotkanie odbywa się po zakończeniu programu dla dzieci.
Spotkanie dla rodziców ma podobnie jak program dla młodzieży, formę warsztatową. Z daną grupą rodziców pracuje ten sam realizator, który prowadzi zajęcia z młodzieżą.
Podstawowym celem zajęć jest włączenie rodziców w system oddziaływań profilaktycznych.
Cel ten ma być osiągnięty poprzez:
- Zmianę niekorzystnych z punktu widzenia profilaktycznego przekonań rodziców dotyczących substancji uzależniających i uzależnienia,
- Zapoznanie rodziców z działaniem i konsekwencjami stosowania przez młodzież najpopularniejszych narkotyków,
- Zwiększenie kompetencji rodziców w zakresie kontaktu i porozumienia z dzieckiem,
- Aranżowanie sytuacji zachęcających rodziców do rozmawiania z dziećmi o narkotykach, skutkach ich zażywania, wymaganiach rodziców wobec dzieci w tym względzie, ważnych dla życia wartościach,
- Zachęcanie rodziców do zmiany własnych zachowań w kierunku nie zażywania substancji uzależniających.
- Nie sięganie po narkotyki, uporządkowanie własnych zachowań w zakresie ewetualnego korzystania z legalnych środków psychoaktywnych.
- Doświadczenie w pracy profilaktycznej z młodzieżą, a przynajmniej w pracy warsztatowej z wykorzystaniem aktywnych metod pracy.
- Ukończenie szkolenia z zakresu problematyki narkomanii i profilaktyki narkomanii.
- Dobry kontakt z młodzieżą oraz z rodzicami.
- Autentyczne zaangażowanie w pracy wychowawczej lub ściśle profilaktycznej.
Program "Przeciw" jest programem wysoko ocenianym przez odbiorców (młodzież i rodziców) oraz realizatorów. Jest również jedną z bardzo nielicznych "gotowych" propozycji z zakresu zapobiegania narkomanii. Program poddawany jest stałej ewaluacji.
Centrum "Progres" podjęło działania o wpisania programu na listę programów oficjalnie rekomendowanych przez Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MENiS.
Program realizujemy od 1999 roku. Dotychczas samodzielnie przeprowadziliśmy 89 realizacji programu w szkołach województw: łódzkiego, mazowieckiego i małopolskiego. Programem objęto 1789 uczniów z gimnazjów i szkół średnich.
Wyniki wstępnej ewaluacji:
Średnia ocena Ocena uczniów atrakcyjności zajęć 5,13 użyteczności zajęć dla siebie 4,94 użyteczności zajęć dla kolegów 5,03 sposobu prowadzenia zajęć 5,24