« powrót
Założenia programu
Program "Stop agresji i przemocy" w swojej pierwotnej wersji powstał jako odpowiedź na konkretne zapotrzebowanie, wynikające z niepokojącego wzrostu zachowań agresywnych uczniów pewnej szkoły podstawowej oraz obserwowanych przez nauczycieli jednego z gimnazjów sygnałów wskazujących na rozpowszechnianie się wśród uczniów zjawiska przemocy ("fali"). Kolejnych przesłanek przemawiających za potrzebą wprowadzenia programu do szkół dostarczyły obserwacje specjalistów z Centrum "Progres", pracujących z młodzieżą w szkołach, świetlicach środowiskowych oraz na obozach socjoterapeutycznych a także wyniki badań prowadzonych w szkołach nad agresją i przemocą.
Cele programu
Podstawowym celem programu jest zmiana postaw dzieci i młodzieży na postawy wolne od agresji i przemocy, w tym:zmniejszenie ilości, częstotliwości oraz intensywności zachowań opartych na agresji i przemocy (głównie u uczniów stosujących przemoc i zachowujących się agresywnie),
zmianę niekorzystnych, sankcjonujących przemoc, sposobów myślenia (u wszystkich osób uwikłanych w przemoc i podejmujących zachowania agresywne), zwiększenie poczucia bezpieczeństwa (głównie u osób doznających agresji i przemocy), poczucia własnej wartości i własnej kompetencji w radzeniu sobie z trudnościami,
Kierunki pracy oraz zastosowane strategie można określić następująco:
Program "Stop agresji i przemocy" w swojej pierwotnej wersji powstał jako odpowiedź na konkretne zapotrzebowanie, wynikające z niepokojącego wzrostu zachowań agresywnych uczniów pewnej szkoły podstawowej oraz obserwowanych przez nauczycieli jednego z gimnazjów sygnałów wskazujących na rozpowszechnianie się wśród uczniów zjawiska przemocy ("fali"). Kolejnych przesłanek przemawiających za potrzebą wprowadzenia programu do szkół dostarczyły obserwacje specjalistów z Centrum "Progres", pracujących z młodzieżą w szkołach, świetlicach środowiskowych oraz na obozach socjoterapeutycznych a także wyniki badań prowadzonych w szkołach nad agresją i przemocą.
Cele programu
Podstawowym celem programu jest zmiana postaw dzieci i młodzieży na postawy wolne od agresji i przemocy, w tym:zmniejszenie ilości, częstotliwości oraz intensywności zachowań opartych na agresji i przemocy (głównie u uczniów stosujących przemoc i zachowujących się agresywnie),
zmianę niekorzystnych, sankcjonujących przemoc, sposobów myślenia (u wszystkich osób uwikłanych w przemoc i podejmujących zachowania agresywne), zwiększenie poczucia bezpieczeństwa (głównie u osób doznających agresji i przemocy), poczucia własnej wartości i własnej kompetencji w radzeniu sobie z trudnościami,
Kierunki pracy oraz zastosowane strategie można określić następująco:
- praca nad zrozumieniem i akceptacją norm społecznych
- rozwijanie empatii, wrażliwości społecznej
- rozwijanie umiejętności radzenia sobie ze złością
- uczenie konstruktywnych sposobów rozwiązywania konfliktów
- praca nad subiektywnymi przekonaniami o normach
- stymulowanie i zachęcanie do podejmowania osobistych postanowień związanych z przeciwdziałaniem agresji i przemocy
- przekazanie wiedzy o konsekwencjach doświadczania i stosowania agresji i przemocy
- zaangażowanie liderów młodzieżowych oraz rodziców w pracę nad radzeniem sobie z agresją i przemocą.
Odbiorcy
Adresatami programu "Stop agresji i przemocy" są dzieci i młodzież w wieku 9-14(15) lat. Program zakłada jednak również pracę z rodzicami tych dzieci oraz dodatkowo pracę z liderami danej grupy (klasy, grupy socjoterapeutycznej).
Czas trwania i miejsce realizacji
Program zakłada około 6-7 godzin pracy z grupą uczniów, 1-godzinne spotkanie z liderami młodzieżowymi oraz 1-2-godzinne spotkanie z rodzicami. W sumie program jest realizowany przez 8-10 godzin dydaktycznych.
Zajęcia mogą być prowadzone w szkole, na świetlicy, na koloniach terapeutycznych i obozach socjoterapeutycznych oraz innych miejscach zapewniających techniczne możliwości jego realizacji.
Organizacja zajęć
Program nie wymaga do realizacji kosztownych pomocy. Większość z nich można kupić w sklepie papierniczym lub odbić na ksero. Program może być realizowany raz lub dwa razy w tygodniu, najlepiej jednorazowo po dwie godziny. Możliwa jest jednakże inna organizacja zajęć, pod warunkiem zachowania podstawowych zasad:
Program rozpoczyna spotkanie z rodzicami (poprzedzone najlepiej badaniami skali problemów związanych z agresją i przemocą w szkole i klasie),
Adresatami programu "Stop agresji i przemocy" są dzieci i młodzież w wieku 9-14(15) lat. Program zakłada jednak również pracę z rodzicami tych dzieci oraz dodatkowo pracę z liderami danej grupy (klasy, grupy socjoterapeutycznej).
Czas trwania i miejsce realizacji
Program zakłada około 6-7 godzin pracy z grupą uczniów, 1-godzinne spotkanie z liderami młodzieżowymi oraz 1-2-godzinne spotkanie z rodzicami. W sumie program jest realizowany przez 8-10 godzin dydaktycznych.
Zajęcia mogą być prowadzone w szkole, na świetlicy, na koloniach terapeutycznych i obozach socjoterapeutycznych oraz innych miejscach zapewniających techniczne możliwości jego realizacji.
Organizacja zajęć
Program nie wymaga do realizacji kosztownych pomocy. Większość z nich można kupić w sklepie papierniczym lub odbić na ksero. Program może być realizowany raz lub dwa razy w tygodniu, najlepiej jednorazowo po dwie godziny. Możliwa jest jednakże inna organizacja zajęć, pod warunkiem zachowania podstawowych zasad:
Program rozpoczyna spotkanie z rodzicami (poprzedzone najlepiej badaniami skali problemów związanych z agresją i przemocą w szkole i klasie),
- Następnie odbywają się: wybór liderów oraz pierwsze i drugie spotkanie z młodzieżą,
- W dalszej kolejności odbywa się spotkanie z liderami młodzieżowymi,
- Później mają miejsce kolejne spotkania z dziećmi lub młodzieżą. Zwykle cały program jest realizowany w pięć do sześciu tygodni. Program realizowany jest na poziomie klas (grup). Jeden realizator pracuje z jedną grupą odbiorców.